sunnuntai 29. maaliskuuta 2009

Hernesosekeitto ja pehmeys kuin äidin syli

Kaikki ei voi diggaa valkkarin/sherryn/whatever mausta ruuassa. Koemaistaja esim. ei diggaa.
No mä diggaan, joten enempi keittoo lopulta mulle. Tää ei muuten maksa juuri mitään, joten sopii myös meille/teille köyhille. Resepti on suurimmaks osaks Glorian Ruoka&Viini Lehden ihkaekasta numerosta ja uudelleen painettuna tohon 10vee juhlanumeroon.

Ainekset:
400g pakasteherneitä
½l liha tai kasvislientä (ite laitoin kasvis)
2 valkosipulinkynttä
(suolaa)
½dl Sherryy
1dl kuohukermaa vatkattuna

1. Laita hernekset ja murskatut kynnet kiehumaan liemeen. Anna kiehua 20min
2. Soseuta herneet tasaisen pehmeäksi.
3. Lisää sherry ja tarvittaessa suola, kuumenna.
4. Lisää vaahdoksi vatkattu kerma keiton sekaan hetki ennen tarjoilua.
5. Nauti. Vaikka saman sherryn kans mitä käytit tekemiseen.

Luulisin tän maistuvan myös ilman sherryä, jolloin myös hinta tippuu entisestään. Aletaan puhuu jostain 2 eurosta/kattilallinen.

Sit leipää tietysti. Tän keiton koostumus on ehkä kuohkeimpia ja ilmavimpia pitkään aikaan.

Kävin tänään vähän pyörii tuolla illallisella päiväunien jälkeen. Aattelin, että antaitsen sen kun oon tehnyt niin hyvin töitä. Avasin myös Eat.fi profiilin. Nimellä Garcondecuisine löytyy, jos haluaa nimenomaan mun kirjoittamia vinkkejä lukee. Ihan hyvältä vaikuttava sivusto, diggaan tosta kartasta. Tosin eiköhän ne täällä puolella tule ravintolakokemukset kuitenkin hieman laajemmin kerrottua jatkossakin.

Yours Truly
Soppamaakari J

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Vaikka mulla on nyt hienot kokkausvälineet, niin mun tuotokset ei näytä tältä. oon kade sun skillseistä:(

Dr Jerusalem kirjoitti...

Tuun pitää sulle intensiivikurssin tossa joku vkl.

Mut ei tääkään oo vaikee. Seuraat tota ohjetta, niin pitäs suunnilleen onnistua. Pätee moneen muuhunkin ruokaan ja ohjeeseen.

Pahalapsi kirjoitti...

Kylläpä kuulostaa ihanalta!
Tuon kerman kyllä voisi korvata varmaan soijaversionakin? :P

Lisäsin sen risottophoton nyt sitten tänne: http://www.flickr.com/photos/23516412@N08/3397643271/

Oot kyllä oikeessa, että siitä riisistä on kyllä hankala tehdä hyvän näköistä arkiruokaa.

Dr Jerusalem kirjoitti...

Eiköhän sen voi korvata, etenkin jos se vaahtoutuu hyvin.

Hyvä kuva, toi alkaa olla jo hyvän näköinen. Ehkä just tollain!